В сезона на пътуванията цените на горивата тръгват нагоре. В края на юни литър бензин или дизел ще ни струва с няколко стотинки повече. Това съобщиха експерти пред BTV. При задълбочаване на кризата в Украйна обаче движенията в цените могат да бъдат по-сериозни, предупреждават експерти. В момента цените на горивата остават стабилни, а голямото прибиране след няколко дни няма да ни излезе по-скъпо.
По цени на бензин сме на дъното на класацията в Европа. Ако един литър у нас е около 2 лева и 50 стотинки, то в Италия или Дания ще ни струва чувствително повече - около евро и 80. Дизелът също е сравнително евтин, но страни като Естония, Латвия, Люксембург дори и Полша ни бият. В тези държави един литър ще ни излезе не повече от евро и 20 цента.
На този етап превозвачите успокояват, че при плавно поскъпване на горивата цените на билетите няма да се променят.
Всеки ден десетки автобуси тръгват от столичната автогара към различни точки на Стария континент. Курсът на професионалния шофьор Асен Бошов стига до Португалия, а пътят до крайната точка – Лагос, е хиляди километри. Затова и двата резервоара са заредени догоре.
Всеки от тях събира по 320 литра. Зареждането на един такъв резервоар излиза към 1500 лева. Следващото зареждане ще е чак в Испания. Там е съвсем малко по-скъпо отколкото в България.
Сред пътниците срещаме Коста- платил е 200 евро за да стигне до Валенсия. Също професионален шофьор, но на камион. Твърди, че проблемът не е в цената, а в качеството на горивата. По думите му в България се слагат много примеси в горивото на самите бензиностанции.
Но експертите гарантират, че горивата у нас са на европейско ниво.
Според Андрей Делчев - изп. директор на Българската петролна и газова асоциация, стриктно се контролират от техническите власти, чрез многократни проверки по всички бензиностанции. Тоест на изхода на рафинерията горивото има такова качество, каквото е изискуемо за целия ЕС.
Според Асен обаче разлика има и тя лесно може да се хване. По думите му, когато е заредил в чужбина, спада разходът на гориво.
В бранша сивият сектор е между 10 и 15 %, а проблемът с нелегалните бензиностанции все още остава нерешен.