Кметът Здравко Димитров даде старт на първото за Пловдив събитие свързано с темата за електронното управление “Digital Plovdiv”. То се организира от Община Пловдив, съвместно с Комисията за регулиране на съобщенията, и има за цел да подпомогне иновациите и адаптирането на новите технологии, осигурявайки взаимно допълване между публичния и частния капацитет.

„Като втори по големина град в България сме задължени да даваме пример в електронното управление. Към момента ние сме единствената община в България, която предоставя на гражданите си безплатен единен номер за връзка с общината. Пловдив е лидер и в областта на дигитализацията в образованието и пионер в цяла Източна Европа чрез внедряване на метода на обучение 1:1. Приемът на ученици в първи клас и деца в детските градини пък може да се извършва изцяло по електронен път.  В дигитален формат е достъпно и културно-историческото наследство на нашия град.“ С тези думи градоначалникът откри форума и припомни, че продължава да функционира и Контактният център на общината, служещ като портал за връзка с гражданите.

Приветствие към участниците във форума поднесоха още и председателят на Общински съвет – Пловдив Александър Държиков, заместник-министърът на Министерство на иновациите и растежа Карина Ангелиева и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройство Стефан Аспарухов.

Събитието бе разделено в два панела. В първия представители на публичната администрация представиха действащите електронни услуги, както и какво предстои за Община Пловдив. Участие взеха зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов, главният секретар на Община Пловдив Ангелина Топчиева, зам.-кметът по култура, археология и туризъм Пламен Панов, директорът на Дирекция „Екология и управление на отпадъците“ инж. Вяра Колева, директорът на „Корпоративни продажби“, Виваком Никола Гечев, директорът на Дирекция „Съобщения“ към Министерство на транспорта и съобщенията Димитър Димитров и главният директор на главна Дирекция „Мониторинг и контрол на съобщенията“, комисия по регулиране на съобщенията Тинка Капитанова. Модератор бе началникът на отдел „Канцелария на кмета и протокол“ в Община Пловдив Мирослав Беляшки.

Във втория панел думата имаха представители на бизнеса и академичната общност с модератор д-р Мартин Захариев, координатор на събитието и член на УС на Фондация Дигитална България.

„От 2021 г. сме присъединени към единния модел за заявяване на електронни услуги чрез системите, осигурени на национално ниво. Към настоящия момент по този канал гражданите и бизнесът могат да заявяват електронно 100 броя услуги през Системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) на Държавна агенция електронно управление. Отделно от това осигуряваме възможност за електронно заплащане на различни задължения към общината като плащане на местни данъци и ТБО, плащане на задължения по наказателни постановления и глоби с фиш“, заяви главният секретар на общината Ангелина Топчиева.

Относно електронните услуги в сферата на транспорта, ресорният зам.-кмет Тодор Чонов подчерта, че през изминалата година Община Пловдив е предоставила автобуси, оборудвани с нови системи за плащане, подобни на тези в много европейски градове.

„Вече знаем от какво имат нужда гражданите и съвсем скоро предстои да обявим обществената поръчка, която ще ни даде възможност да направим градския транспорт на Пловдив smart. По този начин гражданите и гостите на града ни ще имат възможност да плащат по всякакви начини – с кредитни или дебитни карти, както и с мобилни приложения“, коментира още Чонов.

Зам.-кметът по култура Пламен Панов припомни, че наскоро Община Пловдив спечели проект за безвъзмездно финансиране по Програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“, с което ще бъде закупена техника за интерактивно представяне на експонатите в 7 културни институции и ще бъде разработено мобилно приложение – тип quest игра.

„Приложението ще бъде обърнато основно към децата и ще им позволи, с помощта на таблет или телефон, влизайки в музея да играят quest игра, да отговарят на въпроси и така да бъдат допуснати до следващите нива. Когато отговорят на повечето въпроси, децата ще получат награда и така ще бъдат насърчени да посетят и други културни институции“, обясни Панов.

Новости в процеса по дигитализация бяха представени и за Дирекция „Екология и управление на отпадъците“. „Община Пловдив изготвя единна географска информационна система и база данни за адаптация и изменение на климата, която ще бъде основен инструмент на Центъра за управление на бедствия. Проектът ще обслужва всички общини от целия Източнобеломорски район като в информационната система ще постъпват, в непрекъснат режим, мониторингови данни, измерени от доставените по проекта 48 автоматични измервателни станции за посока, скорост и ниво на водата, метеорологични данни и количество валеж, разположени на реките Марица, Тунжда и Арда“, съобщи директорът на дирекцията Вяра Колева. По думите й по този начин ще се осигури ефективна и надеждна система за ранно предупреждение и обществена подготвеност за реакция при заплаха от наводнения.